خريد و فروش خريد و فروش .

خريد و فروش

روشهاي تعيين سايز كفش و كتاني نايك

نايك يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي آمريكايي چند مليتي در زمينه‌ي‌ توليد كفش‌، لباس و ابزار ورزشي است. اين شركت در تاريخ ۲۵ ژانويه ۱۹۶۴ و با نام Blue Ribbon Sports توسط بيل بُوِرمن و فيل نايت تاسيس شد. آن‌ها در تاريخ ۳۰ مي ۱۹۷۱ نام اين برند را به نايك تغيير دادند. اين اسم جديد كه تلفظ آمريكايي آن نايكي است از نام الهه‌ي پيروزي در يونان باستان گرفته شده است. لوگوي معروف اين برند نيز در سال ۱۹۷۱ با الهام گرفتن از بال‌هاي اين الهه و با قيمت تنها ۳۵ دلار توسط كارولين ديويدسون طراحي شد. شايد كمتر كسي پيدا شود كه با لوگو و شعار معروف اين برند يعني «Just Do It» آشنايي نداشته باشد. در حال حاضر دفتر مركزي اين شركت در شهر بيورتون ايالت اورگان آمريكا قرار دارد و مارك پاركر مديرعامل اجرايي آن است.

فيل نايت در طول سفري كه در سال ۱۹۶۳ به ژاپن داشت از شركت سازنده‌ي كفش‌هاي Tiger ديدن كرد. اين شركت مايل بود تا محصولات خود را به دوندگان آمريكايي بفروشد بنابراين نايت هم كه تحت تاثير كيفيت و قيمت ارزان اين محصول قرار گرفته بود چند نمونه از كفش‌ها را براي تنها شخصي كه به او اعتماد داشت يعني بيل بُوِرمن فرستاد. بُوِرمن مربي سابق نايت در دانشگاه اورگان بود. او به كفش دوندگان خود اهميت زيادي مي‌داد و زماني كه مشاهده كرد كارخانه‌ها به نصيحت‌هاي او براي توليد كفش‌هاي باكيفيت اهميتي نمي‌دهند، به گاراژ شخصي خودش رفت و نمونه كفش‌هاي موجود در بازار را تبديل به يك كفش سبك‌ و راحت‌ براي دوندگانش كرد.

بُوِرمن تحت تاثير كفش‌هايي كه نايت براي او فرستاده بود قرار گرفت. آن‌ها تصميم گرفتند كه كفش‌ نايك را وارد آمريكا كنند. درنهايت در سال ۱۹۶۴ شركت Blue Ribbon Sports با سرمايه‌گذاري اين دو شريك و به مبلغ ۵۰۰ دلار از طرف هركدام راه‌اندازي شد. در سال‌هاي بعد نايت كفش‌هايي كه از ژاپن وارد مي‌كردند را پشت وانت خود مي‌گذاشت و براي فروش به ميادين مسابقات دو و ميداني مي‌برد. آن‌ها بعد از فروش خوبي كه داشتند تصميم گرفتند تا طراحي كفش‌هاي Tiger را عوض كنند.

داستان تغيير دادن طراحي‌ كفش‌هاي برند Tiger از آنجا آغاز شد كه يكي از دوندگان دوي ماراتن دانشگاه اورگان يعني كني مور (Kenny Moore) يكي از اين كفش‌ها را براي شركت در مسابقه به پا كرد. در طول اين مسابقه و درنتيجه‌ي قدم اشتباهي كه دونده برداشته بود، ميخي كه در ته كفش بود به پاي دونده ضربه وارد كرد و باعث شكستگي استخوان پاي او شد. درواقع شركت Blue Ribbon Sports اين كفش را به اشتباه و به‌عنوان كفش مخصوص دويدن فروخته بود. بُوِرمن كفش‌هاي مور را مورد بررسي قرار داد و متوجه شد كه اين كفش‌ها در قسمت پاشنه و جلوي كفش داراي اسفنج هستند اما در قسمت قوس كفش هيچ‌چيزي قرار نگرفته است. اين حادثه آغازي بود براي طراحي يكي از ماندگارترين كفش‌هاي نايك توسط بيل بُوِرمن.

 

آديداس (Adidas) شركتي بين‌المللي است كه در شهر هرتسوگن‌آوراخ آلمان تأسيس شده و مركز مديريتش ني در اين شهر قرار دارد. اين شركت با تمركز روي طراحي و توليد كفش و لباس و لوازم ورزشي فعاليت مي‌كند. آديداس، بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي لباس ورزشي در اروپا و دومين توليدكننده پس از نايك در جهان محسوب مي‌شود. اين شركت هم‌اكنون هولدينگي متشكل از چندين شركت ورزشي شامل ريباك و تيلرميد و ران‌تستيك و ۸.۳۳درصد از سهام باشگاه فوتبال بايرن‌مونيخ است.

برند آديداس را ابتدا دو برادر در آشپزخانه‌ي خانه‌ي مادري تأسيس كردند. آن‌ها با تغييراتي در استوك كفش‌هاي دونده‌ها، بهبودهايي در وزن و كارايي آن‌ها ايجاد كردند. كفش‌هاي اين دو برادر را اولين‌بار ورزش‌كاران آلماني در المپيك سال ۱۹۲۸ استفاده كردند. در سال ۱۹۴۹، اين دو برادر به مشكل خوردند و ارتباط آن‌ها تيره‌وتار شد. درنهايت، يكي از برادران صاحب برند شد و ديگري پوما را تأسيس كرد كه رقيبي براي برند برادرش بود.

كفش آديداس يكي از نشانه‌هاي ماندگار را در تاريخ طراحي دارد. خط‌هاي مشهور اين لوگو تا پيش از جدايي برادران دو عدد بود كه پس از آن به‌دليل مشكلات حقوق معنوي، صاحب آديداس مجبور به استفاده از خط سوم در آن شد. شهرت اين سه خط به‌حدي رسيد كه بنيان‌گذار آديداس در برخي صحبت‌ها شركتش را شركت «سه‌خط» ناميده است.

 

رادولف داسلر و آدي داسلر دو برادر آلماني بودند كه شركت خود را در سال‌هاي ابتدايي قرن بيستم تأسيس كردند. آن‌ها متولد همين قرن بودند و شهرشان، يعني هرتسوگن آوراخ، منطقه‌اي باوارايايي مشهور با كارخانه‌هاي توليد پارچه بود. البته اكثر اين كارخانه‌ها با شروع قرن بيستم به توليدكنندگان كفش تبديل شدند. داسلر در نانوايي مهارت داشت؛ اما اين مهارت شغل مناسبي در سال‌هاي پاياني جنگ جهاني دوم برايش دست‌وپا نكرد.

 

دمپايي روفرشي اولين محصول توليدي كارگاه داسلر بود. آن‌ها از تايرهاي مستعمل براي ساخت اين دمپايي‌ها استفاده مي‌كردند. پس از مدتي آدي با خلاقيت خود و استفاده از استوك‌ از اين دمپايي‌ها، كفش‌هايي براي ورزش‌هاي فوتبال و ژيمناستيك دوخت. تقاضاي زياد براي اين كفش‌هاي جديد، فرصت تأسيس كارخانه را به خانواده‌ي داسلر داد و پس از تأسيس كارخانه در سال ۱۹۲۶، پدر و برادر آدي نيز به او ملحق شدند.

منابع:

https://www.toodid.com/343-shoes

https://www.toodid.com/312-athletic-sport-shoes


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۵:۰۱ توسط:علي شريعتي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :