خريد و فروش خريد و فروش .

خريد و فروش

بررسي كفش و كتوني برشكا و پوما

پوما بيش از ۱۰۰۰۰ كارمند در سراسر جهان دارد و محصولاتش را به بيش از ۱۲۰ كشور توزيع مي‌كند. اين شركت در سال مالي ۲۰۰۳ درآمد ۱.۲۷۴ ميليارد يورويي داشت. پوما حامي مالي تجاري مجموعه انيميشن‌هاي سال ۲۰۰۲، Hungry Heart: Wild Striker بود، و پيراهن‌ها و لباس‌هاي ورزشي آن برند پوما را داشتند. كفش پوما يكي از برندهاي صدرنشين پس از ريباك، آديداس و نايك است.
اين شركت از سال ۱۹۹۳، تحت مديريت مديرعامل و رئيس هيئت مديره، يوخن زايتس بوده است. قرارداد وي در اكتبر ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۲ تمديد شد.
معلم مُد ژاپني، ميهارا ياسوهيرو، براي خلق خط توليد كتاني‌هاي گران و بسيار مفهومي با پوما همكاري كرد.
پوما توليدكننده‌ي اصلي كفش‌هاي رانندگي و لباس‌هاي اتومبيلراني است. آن‌ها توليدكننده‌ي اصلي لبا‌س‌هاي فرمول يك و ناسكار هستند. اين شركت حق حمايت مالي قهرمان جام جهاني ۲۰۰۶، تيم ملي فوتبال ايتاليا را برد و لباس‌هاي اين تيم را تهيه كرد و حامي مالي آن‌ها بود. آن‌ها با فراري، دوكاتي و بي ام و شريك شدند و كفش‌هاي پوما-فراري، پوما-دوكاتي و پوما-بي ام و را توليد كردند. در ۱۵ مارس ۲۰۰۷ پوما خط توليد لباس‌هاي ۲۰۰۸/۲۰۰۷ يك باشگاه را به راه انداخت، و باشگاه برزيلي جرميو اولين باشگاهي بود كه از فناوري دوخت ليزري استفاده مي‌كرد – چيزي مشابه لباس‌هاي تيم ايتاليا در جام جهاني – چون فصل آن‌ها شش ماه زودتر از باشگاه‌هاي اروپايي آغاز مي‌شود.
ريحانا به عنوان مدير خلاقيت پوما بر جهت‌گيري خط لباس‌هاي زنان در دسامبر ۲۰۱۴ نظارت داشت.

نسخه‌هاي خاص كفش‌هاي فوتبال King
در سال ۲۰۰۸ پوما ۴۰امين سالگرد مدل كفش‌هاي “King” را نسخه‌ي سالگرد ويژه‌اي جشن گرفت، يعني مدل King XL (XL در الفباي لاتين همان ۴۰ است) كه به يادبود فوتباليست پرتغالي، اوزه بيو، طراحي شده بود كه در سال ۱۹۶۸ با كفش‌هاي King ۴۲ گل را به ثمر رسانده و جايزه‌ي كفش طلايي گلزن اول اروپا را برده بود. پوما به پخش نسخه‌هاي جديد سري King ادامه داده است و نسخه‌ي سال ۲۰۰۹ را براي تجليل از گلزن تاريخ ايتاليا و به خصوص Puma King XL Italia را به افتخار مربي دو بار برنده‌ي جام جهاني، ويتوريو پوزو، عرضه كرده است.
در سال ۲۰۱۰ مدل King به يادبود ۵۰امين سال تولد ديگو مارادونا و به همراه مدلي به نام Puma King Diego Finale عرضه شد. اين نسخه به رنگ تيم ملي فوتبال آرژانتين تهيه شد.

تصاحب توسط PPR
در فوريه ۲۰۰۷ پوما گزارش كرد كه سود اين شركت تا ۲۶ درصد سقوط كرده و طي سه ماه پاياني ۲۰۰۶ به ۳۲.۸ ميليون يورو رسيده است (۴۳ ميليون دلار؛ ۲۲ ميليون پوند). بخش اعظم افت سود به خاطر هزينه‌هاي بالاتر مربوط به گسترش بود؛ فروش بيش از يك سوم افزايش يافت و به ۴۸۰.۶ ميليون يورو رسيد.
در اوايل آوريل ۲۰۰۷ سهام پوما رشد ۲۹.۲۵ يورويي در هر سهم داشت – يا حدود ۱۰.۲ درصد، ۳۱۵.۲۴ يورو در هر سهم. در ۱۰ اوريل ۲۰۰۷ خرده‌فروش و مالك برند فرانسوي گوچي، Pinault-Printemps-Redoute (PPR)، اعلام كرد كه ۲۷ درصد سهم پوما را خريده است و اينگونه راه را براي تملك كامل هموار كرد. اين قرارداد براي پوما ۵.۳ ميليارد يورو ارزش داشت. PPR گفت كه پس از خريد سهم كوچك‌تر، تملك دوستانه‌ي پوما به ارزش هر سهم ۳۳۰ يورو را عملي مي‌كند. هيئت مديره‌ي پوما از اين حركت استقبال كرد و گفت كه اين كار منصفانه است و بهترين منافع را براي اين شركت دارد.
از ۱۷ جولاي ۲۰۰۷، PPR مالك ۶۲.۱ درصد سهام پوما است. گرچه PPR مالك بخش اعظم سهام پوما است، اما پوما همچنان شركتي مستقل محسوب مي‌شود.
در جولاي ۲۰۱۱ اين شركت از Aktiengesellschaft (شركت سهامي عام با مسئوليت محدود آلماني) به SocietasEuropaea، معادل اتحاديه‌ي اروپايي آن، بدل شد و نامش را از Puma AG Rudolf Dassler Sport به Puma SE تغيير داد. در همان زمان فرانس كُخ جانشين يوخن زايتس شد و زايتس رئيس هيئت مديره شد.

مناقشه
راهكارهاي استخدام
سازمان‌هاي حامي تجارت منصفانه و حقوق كارگر، راهكارهاي استخدامي پوما در كارخانه‌هاي جهان در حال توسعه را نقد نكردند – عمدتا در رابطه با كارگران چين، تركيه، السالواردور، و اندونزي.
پوما مانند بسياري از شركت‌هاي جهاني‌شده، معتقد است كه «انعطاف‌پذيري نيروي كار همچنان يكي از مولفه‌هاي كليدي تضمين‌كننده‌ي بقا و رشد شركت‌هاي منفرد است.» اين راهكارهاي كاري «انعطاف‌پذير»، امكان توليد سريع و ارزان را به شركت مي‌دهد اما اين كار اغلب تحت شرايط سوءاستفاده‌جويانه انجام مي‌شود.

آزادي تشكيل اتحاديه
فهرست عرضه‌كنندگان سال كفش برشكا شامل حدود ۳۵۰ مورد مي‌شد كه اغلب آن‌ها در آسيا و عمدتا چين و سپس ويتنام واقع بودند. طبق گزارش پوما، در اين مناطق اجراي حق آزادي و معامله‌ي جمعي دشوار است. طبق حقوق بشر و سازمان‌هاي كار، پوما سياست‌هاي كافي براي تشويق عرضه‌كنندگان به تاييد حقوق اتحاديه‌هاي كارگري ندارد. پوما عرضه‌كنندگان را به دادن اجازه به تشكيل اتحاديه‌هاي كارگري و امضاي توافق دسترسي به اتحاديه، ملزم نمي‌كند.
پوما دائما قراردادهاي كوتاه‌مدت با عرضه‌كنندگانش منعقد مي‌كند كه يعني در هر زماني مي‌توانند محل و كارگران را ترك كنند – اگر بتوانند منبع ارزان‌تري در جايي ديگر براي محصولاتشان پيدا كنند. اين عدم ثبات، انگيزه‌ي خوبي به كارخانه‌هاي عرضه‌كننده براي احترام به حقوق كارگران نمي‌دهد. براي مثال پوما در سال ۲۰۰۴ درست بعد از توقف تبعيض برضد اتحاديه‌هاي كارگري در كارخانه‌ي ليان تاي در تايلند، تصميم گرفت سفارش پوشاك از اين كارخانه را متوقف كند. در رويدادي ديگر، پس از شكل‌گيري يك اتحاديه‌ي مستقل در يكي از عرضه‌كنندگان مكزيكي پوما، اين شركت سفارش از اين كارخانه را كاهش داد.
پوما اقدامي در جهت به حداقل‌رساندن استفاده از قراردادهاي كوتاه‌مدت به عمل نياورده است، گرچه رواج اين قراردادها جو ناامني اقتصادي ايجاد كرده و سازماندهي كارگران را دشوار مي‌سازد.

دستمزدهاي پايين
در تعدادي از مناطق، كارگران پوشاك ورزشي صراحتا به ناكافي بودن دستمزدهايشان اعتراض كردند. پوما هنوز تعهد كاملي به پرداخت حداقل دستمزد ندارد. پوما در حال حاضر در حال انجام پژوهشي در مورد يافتن راه‌حلي عملي براي مشكل دستمزد پايين در آسيا است و با عرضه‌كنندگاني در اندونزي، هند و كامبوج همكاري مي‌كند تا امكان‌پذيري حداقل دستمزد را ارزيابي كند. سازمان‌هاي كار نظير Asia Floor Wage، اميدوارند اين فرايند به اجراي حداقل دستمزد در آينده منتهي شود. در اين ميان پوما پذيرفته است كه هنوز براي تبعيت كامل از حداقل دستمزد در تعدادي از كارخانجات عرضه‌كننده تلاش مي‌كند.

گام‌هايي در جهت درست
اين شركت گام‌هايي را در حهت شفافيت بيشتر برداشته است. در سال ۲۰۰۰ پوما بازرسي از تمام عرضه‌كنندگانش را طبق مبنايي سالانه آغاز كرد، و نتايج را در گزارش‌هاي پايداريش، در دسترس قرار مي‌دهد. از سال ۲۰۰۵، اين شركت علنا فهرستي از عرضه‌كنندگانش را ارائه كرده است.
پوما تعهد زيادي به احترام به حقوق كارگران در برخي مناطق دارد. براي مثال پوما به خاطر توليدات ساخت استراليا، مجوز پوشاك اخلاقي استراليا را كسب كرد. اين مجوز دوستدار-كار تنها در مورد درصد كمي از توليدات كلي پوما اعمال مي‌شود.

راهكارهاي زيست محيطي
در جولاي ۲۰۱۱ پوما – در كنار ديگر برندهاي اصلي پوشاك ورزشي و مُد نظير نايك، آديداس و ابركرامبي و فيچ – موضوع گزارش گروه زيست محيطي صلح سبز تحت عنوان «خشكشويي كثيف» بود. پوما متهم به همكاري با عرضه‌كنندگان چيني شده است كه طبق يافته‌هاي اين گزارش، به در آلودگي رودخانه‌هاي يانگ تسه و پِرل نقش داشتند. نمونه‌هاي به دست آمده از يكي از كارخانجات متعلق به Youngor Group واقع در دلتاي رودخانه‌ي يانگ تسه و مكاني ديگر متعلق به كارخانه‌ي Well Dyeing واقع در انشعاب دلتاي رودخانه‌ي پِرل، حاكي از حضور مواد شيميايي خطرناك و پايدار مخل‌كننده‌ي هورمون بود، از جمله آلكيل‌فنول‌ها، تركيبات فلوري و پرفلورواكتان سولفونات.
كمتر از دو هفته پس از انتشار گزارش خشكشويي كثيف، پوما تعهدي عمومي داد كه به مسائل مطرح شده توسط صلح سبز رسيدگي كند. بيانيه‌ي اين شركت حاكي از اين بود كه «پوما متعهد به حذف تخليه‌ي مواد شيميايي خطرناك از كل چرخه‌ي زندگي و تمام رويه‌هاي توليد مربوط به ساخت و استفاده از محصولات پوما است.» صلح سبز، تعهد پوما به حذف تمام مواد شيميايي خطرناك از كل چرخه‌ي عمر محصولات و در چرخه‌ي عرضه‌ي جهاني تا ۲۰۲۰ را تاييد كرد.

 

 

منبع:

https://www.toodid.com/535-shoes

https://www.toodid.com/348-shoes


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۸:۰۹ توسط:علي شريعتي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :